OLIVIA NOVOA FERNÁNDEZ

OLIVIA NOVOA FERNÁNDEZ

Email: onfernandez@ualg.pt

Ciência ID: 6C10-00F0-4BE5

ORCID: 0000-0002-2682-1195

Google Scholar ID: 7ef3KrYAAAAJ

Scopus Author Id: 57211392242

Brief CV: Olivia Novoa Fernandez has a PhD in Communication, Culture and Arts (2019) and a master’s degree in Communication, Culture and Arts in the speciality of Coomunication Sciences (2011) from the University of Algarve (Portugal). She has a degree in Hispanic Philology (2002) from the University of Santiago de Compostela and was a scholarship holder of the Ramón Areces Foundation and the Spanish Ministry of Education in Portugal between 2007 and 2009. Since 2009, she is a lecturer at the University of Algarve, where she also teaches Spanish Language and Culture and other subjects in the area at the Faculty of Human and Social Sciences and Media History at the School of Education and Communication. Olivia has developed research in areas related to media literacy, film and foreign language teaching, namely on the cinema of Luis Buñuel. Since 2011, she has been studying the relations between Portugal and Spain and their representation in the current cinematographic events of both countries. Currently, she is also part of the team of the project Creating a literary route in the Algarve (2019-2021) of the University of Algarve and the Regional Directorate for Culture as a researcher and translator of tourist and literary texts.

Research Interests: Media Literacy, Film, Newsreels, Language Teaching, Languages and Literature.

Latest Publications:

Martins, A. F., Novoa Fernández, O., & Aguaded, I. (2021). Larga vida a las actualidades. La difusión de imágenes del pasado en los archivos en línea. Fotocinema. Revista científica de Cine y Fotografía, 22, 397-426. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22

Martins, A.F., Novoa Fernández, O., Aguaded, I., & Tavares, M. (2019). It’s online, it’s news: appropriation of viral narratives by the digital press. Journal of Science and Technology of the Arts, 11(1), 61-68. https://doi.org/10.7559/citarj.v11i1.597

Novoa Fernández, O., Martins, A. F., & Reia-Baptista, V. (2017). Literacia dos média no ensino de línguas e novos contextos de aprendizagem: os canais de YouTube. Em S. Pereira & M. Pinto (Eds.), Literacia, Media e Cidadania. Livro de Atas do 4.º Congresso (pp. 375-385). Braga: CECS. Recuperado de http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/2688

Novoa Fernández, O. (2016). Literacia y memoria audiovisual de las dictaduras: el adoctrinamiento de la hermandad ibérica en los noticiarios. Em J.A. Moreira de Sales & B. Silva (Org.), Arte, tecnologia e poéticas contemporáneas (pp. 307-333). Fortaleza: Universidade Estadual do Ceará. Recuperado de http://hdl.handle.net/10400.1/9090

Novoa Fernández, O. & Martins, A.F. (2016). Dinâmicas no consenso. A mudança de regime no cinema de atualidades em Portugal e Espanha. Em J. Carrega & I. Fechine (Org.), Perpectivas luso-brasileiras em Artes e Comunicação. Vol I. Cinema e outras artes (pp. 95-111). Centro de Investigação em Artes e Comunicação/Universidade Estadual da Paraíba. Recuperado de http://hdl.handle.net/10400.1/9082

Martins, A. F., & Novoa Fernández, O. (2015). Olhares e vozes da mudança social: perspetivas da investigação sobre os jornais cinematográficos em Portugal e Espanha antes e depois da revolução e transição democrática. Em D. Ribas, & M. Penafria (Eds.), Atas do IV Encontro Anual da AIM (pp. 368- 377). AIM. Recuperado de http://www.aim.org.pt/atas/Atas-IVEncontroAnualAIM.pdf

Martins, A. F., & Novoa Fernández, O. (2013). Revolução vs. Transición: Los usos políticos de los noticiarios cinematográficos en Portugal y España. Em Actas Congreso Internacional Hispanic Cinemas. En Transición. “Cambios históricos, políticos y culturales en el cine y la televisión” (pp. 653-663). [CD]. Madrid: TECMERIN.

Novoa Fernández, O. (2013). Literacia del cine y la literatura em el Nazarín de Buñuel (1958) y Galdós (1895). Em T. Baptista & A. Martins, Atas do II Encontro Anual da AIM (pp. 634-648). Associação de Investigadores da Imagem em Movimento. Recuperado de http://hdl.handle.net/10400.1/9089

Barahona, N. & Novoa Fernández, O. (2012). El aprendizaje inductivo y cooperativo en la clase de ELE. Em A. M. Sainz García & E. Tobar Delgado (Eds.), Actas del IV Congreso de la enseñanza del español en Portugal (pp. 145-179). Secretaria General Técnica. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/actas-del-iv-congreso-de-la-ensenanza-del-espanol-en-portugal/ensenanza-lengua-espanola/15485

Reia-Baptista, V, & Novoa Fernández O. (2012). The Heretical Pedagogy of LOS OLVIDADOS (pp. 1288-1294). In A. Costa & R. Capucho (Coord.), Avanca-Cinema 2012. Avanca: Cineclube de Avanca. Recuperado de http://hdl.handle.net/10400.1/9079

Novoa Fernández, O. (2010). Los Olvidados de Buñuel: Preparación, análisis y explotación de películas en el aula de ELE. Em J. Santiago Guervós, H. Bongaerts, J. Sánchez Iglesias & M. Seseña Gómez (Eds.), Del texto a la lengua: la aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español L2-LE (pp. 645-653). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5420222

NEWS

PUBLICATIONS