Armando Nascimento Rosa

Armando Nascimento Rosa is the coordinating professor of the Theories and Aesthetics area in the Theater Department of the Escola Superior de Teatro e Cinema of the Instituto Politécnico de Lisboa, where he has been teaching since 1998. He holds a doctorate in Portuguese Studies – 20th Century Dramatic Literature (2001), a master’s degree in Comparative Literary Studies (1994) and a degree in Philosophy (1988) from the FCSH of the Universidade Nova de Lisboa, and was awarded the title of specialist in Theatre/Dramaturgy by the IPL (2023). He has taught on undergraduate and/or master’s courses in Theatre at the University of Évora, ESAD Caldas da Rainha (Polytechnic Institute of Leiria) and the University of the Algarve.

A playwright, essayist and musical creator, he is the author of more than thirty original dramatic works (including two opera librettos), some of which have won awards and/or been translated into seven languages, and which have been performed in various cities in Europe, the Americas and Asia.

Research Interests

The fields of his research and applied artistic creation intersect theater, philosophy, literature and music, translating into the following specific areas of activity: stage writing and dramaturgical creation; theories of theater and hermeneutics of drama; poetic word and musical composition. He has published around 26 books of original dramaturgy and essays, including critical bibliographies on Samuel Beckett, António Patrício, Fernando Pessoa, and Natália Correia, whose complete dramatic work he published in a single volume in 2023, at the Imprensa Nacional – Casa da Moeda.

Latest Publications

[2023] Rosa, Armando Nascimento (2023). Obra Dramática Completa de Natália Correia. Coordenação, introdução crítica e notas. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda.

[2023] Rosa, Armando Nascimento (2023). «”Fado de la Censure”: Un exemple rare de la poésie d’intervention politique destinée à être chantée dans l’œuvre de Fernando Pessoa”. Tradução de Clara Ploux. Capítulo do livro, com coordenação de Clemence Faugère, Vincent Mugnier, e Françoise Sylvos: Censure et Taboo. Paris: Classiques Garnier [pp. 139-148].

[2023] Rosa, Armando Nascimento [2023]. Barbo – Salvar Gaia rumo a Yod (Uma expedição cénica no espaço), seguido de “Barbo”, de Natália Correia. Setúbal: Teatro Estúdio Fontenova.

[2022] Rosa, Armando Nascimento (2022). Jorge retorna a Montemor. Fábula histórico-cénica. Textos de Teatro #2. Montemor-o-Velho: CITEC.

[2021] Rosa, Armando Nascimento (2021). The Real Mother of Marilyn Monroe. Psychological thriller. Translated by Susannah Finzi. London: Inti Books.

[2021] Rosa, Armando Nascimento (2021). “Daisy e Dionísia: três peças com o teatro de poetas de Pessoa”. Sinais de Cena. Revista de Estudos de Teatro e Artes Performativas. Série II, n.º 5, abril de 2021. Lisboa: CET – Centro de Estudos de Teatro /Orfeu Negro [pp. 14-42].

[2021] Rosa, Armando Nascimento (2021), Rimbaud no Dubai. A vida é um lugar perigoso. Prémio Novas Dramaturgias 2020. Edição conjunta em volume com a peça Furacão Carmen, do dramaturgo argentino Santiago Serrano. Beja: Lendias D’Encantar (volume com duas capas, para cada um dos títulos incluídos, e dupla paginação: pp. 0-89).

[2020] Rosa, Armando Nascimento (2020): «”Lose yourself to dance”. Palavras cénicas que dançam a partir de Gordon Craig». OLIVEIRA, Mickaël (Editor). A presença do texto na dança e no teatro contemporâneos. Lisboa: Centro de Estudos de Teatro / FCT / Universidade de Lisboa [pp. 59-70].

[2020] Rosa, Armando Nascimento (2020), «‘Fado da Censura’ de Fernando Pessoa: exemplo raro de poema de intervenção política destinado ao canto». In RILP – Revista Internacional em Língua Portuguesa, n.º 37: Artes e Música (editores: Maria do Carmo de Freitas Veneroso e Paulo Morais-Alexandre). Lisboa: AULP – Associação das Universidades de Língua Portuguesa, pp. 115-125. Edição impressa e digital em https://doi.org/10.31492/2184-2043.RILP2020.37/pp.115-125

[2019] Rosa, Armando Nascimento, Morte de Hipátia / Death of Hypatia. Ficção histórico-cénica. Edição bilingue [português e inglês]. Tradução de Alex Ladd. Colecção dramaturgos portugueses contemporâneos. Amadora: Biblioteca ESTC/CIAC.

Esta publicação também está disponível em: Portuguese (Portugal)