Pedro Quintino de Sousa
Pedro Quintino de Sousa (PhD 2016). Professor Auxiliar Convidado na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade do Algarve, onde ensina Língua e Cultura Inglesas e produção escrita e oral em língua inglesa (académica e não académica), Comunicação de Ciência em Inglês e Português Língua Estrangeira. Desempenha as funções de subdiretor da licenciatura Línguas e Comunicação Intercultural e subdiretor do Departamento de Artes e Humanidades. Lecionou ainda Fundamentos da Crítica, Literatura Portuguesa V e Literaturas Estrangeiras de Língua Portuguesa. Revisor científica das publicações Rotura – Revista de Comunicação, Cultura e Artes, UAlg Editora, LIT&TOUR: International Journal of Literature and Tourism Research, Journal of Narrative and Language Studies e Documentación de las Ciencias de la Información.
Interesses de investigação
Relações entre Literatura e Filosofia e cultura e escrita em língua inglesa e Comunicação de Ciência. Colaborador da Academy of Ideas (antigo Institute of Ideas, Londres) e do British Council. Membro dos projetos TE-CON3 – Strategic Partnerships for Higher Education – Teaching English as a Content Subject at the Tertiary Level – A Modular Approach (Number 2020-PL01-KA203-081894), APATCHE – Awareness of Plurilingual Approaches in the language Teacher Classroom in Higher Education (Number KA203-A5AF31-D0-EN), SEA-EU 2.0 Alliance (European Universities of the Seas) (ERASMUS-EDU-2022-EUR-UNIV) – membro da tarefa 4.6 e BLUE ROUTE – investigador.
Publicações mais recentes
[2023] Conceição, M. C., Costa, N., Noronha, M. F., & Sousa, P. Q. (2023). Teaching English as a content subject at the tertiary level (TE-Con3). IO1 – A report on the approaches to EHE (English for Higher Education) in Europe. https://tecon3.wn.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/04/Portugal_Country_Report.pdf
[2023] Conceição, M. C., Costa, N., & Sousa, P. Q. (2023). Teaching English as a content subject at the tertiary level (TE-Con3). IO2 – TE-Con3 Framework. Guidelines for Teaching English as Modular Content. Chapter 3 – Theoretical underpinnings of the TE-Con3 Framework. https://tecon3.wn.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2022/05/TE-CON3_FINAL.pdf
[2023] Conceição, M. C., Costa, N., & Sousa, P. Q. (2023). Teaching English as a Content Subject at the Tertiary Level (TE-Con3). Biomedical Sciences and Health Communication – Lesson Unit 1 – “Vaccination – Ethics and Childhood – A Contemporary Glocal Issue”.
[2023] Conceição, M. C., Costa, N., & Sousa, P. Q. (2023). Teaching English as a content subject at the tertiary level (TE-Con3). Biomedical Sciences and Health Communication – Lesson Unit 2 – “What Is Bioengineering?”.
[2023] Conceição, M. C., Costa, N., & Sousa, P. Q. (2023, Junho, 9). Plurilingual language teaching in higher education: Portuguese case.
[2023] Costa, N., Conceição, M. C., & Sousa, P. Q. (2023, Junho, 9). Methodologies in English language teaching in higher education.
[2023] Conceição, M. C., Costa, N., & Sousa, P. Q. (2023, Junho, 9). The APATCHE Multiplier Event – WHY? Module 2. Why do teachers need plurilingual approaches? – Project results, work in progress.
[2023] Conceição, M. C., Costa, N., & Sousa, P. Q. (2023, Março, 17). The APATCHE Multiplier Event – The APATCHE Modules: Objectives, structure, and achievements to date – “Why? Module – Why do I have to be aware of plurilingual approaches in language teaching?”.
[2023] Sousa, P. Q. (2023, Março, 16). Literatura Portuguesa no Século XXI. O futuro é europeu? Uma leitura de Meio Homem Metade Baleia de José Gardeazabal. Instituto de Estudos Ibéricos e Ibero-Americanos e Instituto Camões, Universidade de Varsóvia.
[2022] Sousa, P. Q. (2022, Dezembro, 6). Projeto foRMAtion multiplier event to promote and validate the foRMAtion international module and teaching material. Universidade Nova de Lisboa.
[2021] Sousa, P. Q. (2021, Junho, 4-5). Multilingualism, translingualism and empathy in Cynthia Ozick, Aleksandar Hemon and Viet Thanh Nguyen. Sustainable Multilingualism, Vytautas Magnus University.[2020] Sousa, P. Q. (2020, Fevereiro, 3-5). A cidade concentracionária e o turismo ético em Georges Didi-Huberman. Conferência Internacional em Literatura, Turismo e Cidade, Universidade do Algarve.
Esta publicação também está disponível em: Inglês