Ana Isabel Soares

Ana Isabel Soares has a degree in Modern Languages and Literatures (Portuguese/English) from the Faculty of Letters of the University of Lisbon (FLUL, 1993) and a PhD from the Literature Theory Program of the same Faculty (2003). In 2009, she completed post-doctoral research in this program on Portuguese cinema and poetry. She has taught at the University of Algarve, where she is an Assistant Professor, and has been a guest lecturer at Portuguese and foreign universities. She was part of the founding team of the Association of Moving Image Researchers, of which she was the first President (2010-2014). Between August 2011 and October 2012, she was Assistant to the Secretary of State for Primary and Secondary Education, where she took part in the launch of the National Film Plan. From January 2013 to December 2014, she was a Senior Technician at Camões – Institute for Cooperation and Language.

Research Interests

His scientific activity has been related to Literary Theory and to filmic, literary and multi-artistic works, as well as to the intersections between different artistic manifestations. Her essays have been published in Portuguese and Brazilian magazines. With Merja de Mattos-Parreira, she translated the Finnish epic Kalevala (ed. Dom Quixote, 2013). She writes regularly for the online magazines Algarve Informativo, Almanaque, Meridional e Umbigo.

Latest Publications

[2023] Soares, A. (2023). ’Our Families’ by Marta Pinto: An audiovisual essay on ’A Portuguese Farewell’ and ’Tokyo Story’. Journal of Science and Technology of the Arts, 15(1), 82-85. https://doi.org/10.34632/jsta.2023.13301 

[2023] Bidarra, J. (2023). Expressões e figurações em contexto: português-inglês [Em linha]. Editado por Bidarra, J.; Childs, J. S. & Soares A. I. Lisboa: Universidade Aberta. (eUAb. Ciência e Cultura; 25). ISBN: 978-972-674-949-3.

[2023] Childs, J. S. & Soares, A. I. (2023). “Introdução”, in Bidarra, J., Childs, J. e Soares, A. I. (Eds.). Expressões e Figurações em Contexto: Português-Inglês. Lisboa: Universidade Aberta. (eUAb. Ciência e Cultura, 25). pp. 6-7. https://doi.org/10.34627/uab.cc.25.

[2023] Savarese, N. (2023). O Teatro Eurasiático. (Original em italiano; Soares, A. I. Trad.). Guimarães: Húmus e Teatro Nacional de São João.

[2023] Soares, A. I. (2023). “Jacquot de Nantes (1991) Agnès Varda”, in Araújo, N. (coord.). Os 100 Melhores Planos do Cinema: 100 autores, 100 planos. Lisboa: Edições 70, pp. 27-30.

[2023] Soares, A. I. (2023). [nota breve] in Figueiredo, J. R. e Tamen, M. (Eds.). A Admiração pela Admiração: Ensaios para António M. Feijó. Lisboa: Tinta da China, p. 350. ISBN: 9789896717551.

[2023] Soares, A. I. (2023). “Ad astra per aspera – até ao sublime através do abjeto”, prefácio a Wojnarowic, D. Memórias com Cheiro a Gasolina. Lisboa: Barco Bêbado, pp. 7-13. Depósito legal: 515928/23.

[2023] Soares, A. I. (2023). “Margarida Gil: Quatro décadas de ficção para cinema” in Liz, M. e Owen, H. (Eds.). Realizadoras Portuguesas: Cinema no feminino na era contemporânea. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais. pp. 81-104. ISBN: 9789726717362.

[2023] Pereira, A. C., Soares, A. I., Barroso, E. P., Nogueira, P. (2023). “Speculum – Descripción de un proyecto” in Ramé, J., Cucinotta, C. (Coord.). Cine: Femenino del plural. Mujeres y prácticas creativas en el ámbito ibérico. Madrid: Editorial Sindéresis, pp. 159-186. ISBN: 9788410120044.

[2023] Pereira, A. C., Cucinotta, C. e Soares, A. I. (2023). “Deixa-me Ser Eu: A poética da desobediência materializada em corpos, rostos e objetos”, in Mello, C. M., Neto, P. L. da C., Coqueiro, W. dos S. (Org.). Sociedade e Desenvolvimento: interfaces sociais, artísticas e culturais da condição feminina na atualidade. Campo Mourão: Editora FECILCAM, pp. 114-128.

[2023] Wojnarowic, D. (2023). Memórias com Cheiro a Gasolina. (Original em inglês; Soares, A. I., Trad.). Lisboa: Barco Bêbado.

[2022] Soares, A. I. (2022). 88 de Edgar Pêra. In Monteiro, J. e Rosário, F. (Coord.). O Quarto Perdido do MoteLX – Os filmes do terror português (1911-2006). Lisboa: CTLX – Cineclube de Terror de Lisboa, pp. 199-205.

[2022] Soares, A. I. (2022). Dossiê Pedagógico Aparição de Fernando Vendrell, Plano Nacional de Cinema.

[2021] Cucinotta, C., Pereira, A. C., & Soares, A. I. (2021). Languidness of August (1984): Cesare Pavese’s The Beach (1945) in Jorge Silva MeloFotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, 23, pp. 349-381.

[2021] Editora Húmus. Pinto, J., Cardoso, T. & Soares, A. I. (2021). Da tela gigante ao pequeno ecrã das redes sociais: o Plano Nacional de Cinema em tempos de COVID-19. In P. Silveira, R. Morais, J. Dias (Eds.) (2021). As Gerações dos Ecrãs: Práticas e Experiências Relacionadas com o Online. Lisboa: IADE Press.

[2021] Pinto J., Cardoso, T. & Soares A. I. (2021). Portuguese National Film Plan, Literacies and Social Networks: Mapping good practices during the COVID-19 confinement. In C. Dias; L. Cardoso; V. Correia & C. Santos (Coords.) Proceedings of International Congress on 21st Century Literacies (ICCL2021), Polytechnic Institute of Portalegre, Portugal, pp. 145-166.

[2021] Pinto J., Cardoso, T. & Soares A. I. (2021) Plano Nacional de Cinema: uma ferramenta de promoção da literacia dos media na educação de jovens. In Livro de Resumos do XXVIII Colóquio da AFIRSE Portugal – Association Francophone Internationale de Recherche Scientifique en Education, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, pp. 197-198.

[2021] Pinto, J., Cardoso, T., & Soares, A. I. (2021). Zoom Out / Zoom In às Redes Sociais Digitais do Plano Nacional de Cinema: Um visionamento em tempos pandémicos. In O Contemporâneo visto pelo Ecrã: Políticas, Culturas, Memórias e Identidades, Revista Ciências Humanas, 14(2). UNITAU, Taubaté/SP – Brasil.

[2021] Soares, A. I. (2021). Bairros Alegres (curta-metragem).

[2021] Soares, A. I. (2021). Dom Roberto, Filme-Manifesto?. Revista Arte e Cultura Visual, 0(2), pp.37-52. http://hdl.handle.net/10451/50404

[2021] Soares, A. I. (2021) Dossiê Pedagógico – Os Maias de João Botelho. Lisboa, Portugal: Plano Nacional de Cinema.

[2021] Soares, A. I. (2021). Lisbon Revisited – Edgar Pêra. In Preces para Afugentar Tempestades, Insectos Malignos, etc.. Faro: Artadentro, pp. 91-111.

[2021] Soares, A. I. (2021). Margarida Gil: Quatro décadas de audiovisual. Vila Nova de Famalicão: Húmus – 12catorzebold.

[2021] Soares, A. I. (2021). Sobrepondo cidades. Revista Húmus 11 25, pp. 105-118.

[2020] Pinto J.; Cardoso, T. & Soares, A. I. (2020) Plano Nacional de Cinema: uma ferramenta para promover a Literacia mediática e a inclusão digital? In Revista Investigar em Educação – Liberdade, Equidade e Emancipação I, n. 11-12, 2ª série. Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE), pp. 95-109.

[2020] Soares, A. I. (2020). Four decades on screen: The fiction films of Margarida Gil. In Women’s Cinema in Contemporary Portugal, ed. Liz, Mariana; Owen, Hilary. London: Bloomsbury Academic, pp. 43-62.

[2020] Soares, A. I. (2020). Isolamento: Cinco tablettes. Arte e Cultura Visual: Revista do Centro de Investigação e de Estudos da Faculdade de Belas-Artes de Lisboa 1, pp. 103-110.

[2020] Soares, A. I. (2020). Notas sobre um currículo. In Imitações da Vida: Cinema Clássico Americano, ed. Rowland, Clara; Guerreiro, Fernando; Bértolo, José. RIAL – Realidade e Imaginação nas Artes e na Literatura, Centro de Estudos Comparatistas da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, pp. 415-428.

[2020] Soares, A. I. (2020). O Apelo do Caos: Pier Paolo Pasolini, António Reis, poesia e cinema. In Procesos intermediales. Cine, literatura, espacio, edited by Paulo Cunha; Filipa Rosário; Fernando González García, pp. 69-94. Grupo Editorial Sial Pigmalión – LITECOM.

[2020] Soares, A. I. (2020). Poesia Portuguesa Contemporânea – Notas sobre os primeiros quinze anos do século XXI. Vila Nova de Famalicão: Húmus – 12catorzebold.

Esta publicação também está disponível em: Portuguese (Portugal)