Carlos Vidal

Carlos Vidal is an artist, critic and professor at the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon. He has a doctorate in Fine Arts/Painting from the University of Lisbon and is an Aggregate Professor at the same faculty, as well as being a member of the National Academy of Fine Arts.

As a visual artist, he took part in prominent collective exhibitions in the 1990s in Portugal and abroad and has published several books on art and aesthetic theory (including: Irreducible Shadows: Art, Love, Science and Politics in Alain Badiou; God and Caravaggio, both Lisbon, Vendaval; Invisuality of Painting: A History from Giotto to Bruce Nauman (all published in Spain: Madrid, Brumaria; the 3rd edition of God and Caravaggio came out in English, God and Caravaggio, 2020).

He has participated in collective books, including work for Over Here: International Perspectives on Art and Culture, New Museum of Contemporary Art in New York (The MIT Press, 2004, 2nd edition in 2007) and forewords to books by Alain Badiou and Hal Foster.

Research Interests

Politicized art, political art; art and aesthetics or art and unaesthetics (according to Alain Badiou, in defence of the concepts produced in/by art); politics; music (from Bach to the present day, especially interest in the “Wagner affair”); Italian and Spanish baroque, especially Spanish baroque (the baroque in Seville, all the dimensions of the Siglo de Oro: from mysticism to painting – research and work published in Spain on Murillo and Velázquez); theories of the avant-garde; contemporary art, current art (art critic for “Público” from issue “0” and in the first year of the periodical).

Latest Publications

[2024] Vidal, C. (2024). Amor, ilusão, redenção e errância: Os paradoxos de Wagner em Der fliegende Holländer. Convocarte, 14, 149-160.

[2024] Vidal, C. (2022). Século de Ouro: Da República Florentina ao Pós-Readymade. CIEBA.

[2024] Vidal, C. (2024). Jorge Pinheiro: A quietude das imagens perdidas. Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa.

[2024] Vidal, C. (2024). Dois apontamentos diarísticos sobre a verdade na aparência (ou Pedro Cabrita Reis e uma arte que se invisualiza pela claridade). Catálogo da exposição Atelier. Pavilhões da Mitra de Lisboa/Santa Casa da Misericórdia.

[2024] Vidal, C., & Carvalho, V. (no prelo). Ana Mendieta: Una cartografía completa entre arte y mito. Brumaria.

[2024] Vidal, C. (no prelo). Vida singular y esfuerzo de construcción laica del infinito (o el acontecimiento laico). Revista Acontecimiento, 3. Lima, Peru.

[2023] Vidal, C. (2023, novembro 9). Mário Cesariny: A autonomia livre e o acontecimento da criação [Comunicação]. Colóquio internacional «A catástrofe do estabelecido: ucronia e acronia em Mário Cesariny». Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (CLEPUL), Lisboa.

[2023] Vidal, C. (2023). O acontecimento Caravaggio. Relicário.

[2023] Vidal, C. (2023). O Ring de Bayreuth 2022, 2023… (É possível desteologizar Wagner?). Electra 22 [EDP / MAAT].

[2023] Vidal, C., Reis, P. C., Queiroz, J. Bahia, A. (2023, agosto 27). Apresentação do livro «O acontecimento Caravaggio» [Mesa-redonda]. Lisboa.

[2022] Vidal, C. (2022). Caravaggio as an event: How to use Badiou’s categories in painting / 作为事件的卡拉瓦乔:如何在绘画中使用巴迪欧的范畴. Research on Marxist Aesthetics/ 马克思主义美学研究, 24, Escola de Media e Cultura Internacional, Universidade de Zhejiang.

[2022] Vidal, C. (2022). Século de Ouro: Da República Florentina ao Pós-ready-made (O Manual). FBAUL.

[2021] Vidal, C. (2021). 30.000 anos de desenho: Origens e século XXI. Contemporânea, 6(1). https://contemporanea.pt/loja/contemporanea-6

[2021] Vidal, C. (2021). As quatro invisualidades: De Velázquez a Richard Wagner. Saguão.

[2021] Vidal, C. (2021). Fausto Pessoa Mahler Veni Creator. In G. Anghel, F. Guerreiro, & P. Martins (Orgs.), Central de poesia IV: O Fausto de Pessoa e outros. Edições Húmus.

[2019] Vidal, C. (2019). Imágenes, Madonnas e Inmaculadas: Iglesia, dogma y anticlasicismo de Rafael a Murillo (con Caravaggio). In P. G. Romero, L. Montiel, & J. Vazquez (Orgs.), Aplicación Murillo: Materialismo, charitas, populismo (pp. 273-288). ICAS/Ayuntamiento de Sevilla.

[2018] Vidal, C. (2018). La sombra total: Arte, amor, ciencia y política en Alain Badiou. Brumaria.

[2018]. Vidal, C. (2018). Amor e morte, arte e olvido: Pensando em Nietzsche, Caravaggio, Jorge Semprún e Primo Levi, ou Vernichtungslager e Olvido: De Caravaggio a Primo Levi nada está esquecido. In D. Corbeira, H. Coria, H. López-Castrillo, P. J. Mariblanca, & P. P. Varela (Orgs.), Olvidar / Forgetting. Brumaria.

[2015] Vidal, C. (2015) Invisualidade da pintura: Uma História de Giotto a Bruce Nauman. Fenda.

[2011] Vidal, C. (2011). Deus e Caravaggio: A negação do claro-escuro e a invenção dos corpos compactos. Vendaval.

[2002] Vidal, C. (2002). A representação da vanguarda: Contradições dinâmicas na arte contemporânea. Celta.

Esta publicação também está disponível em: Portuguese (Portugal)