Olivia Novoa Fernández
Olivia Novoa Fernández holds a PhD in Communication, Culture and the Arts (2019) and a master’s degree in Communication, Culture and the Arts, specializing in Communication Sciences (2011) from the University of the Algarve (Portugal). She has a degree in Hispanic Philology (2002) from the University of Santiago de Compostela. She received grants from the Ramón Areces Foundation and the Spanish Ministry of Education in Portugal between 2007 and 2009. She has been a lecturer at the University of the Algarve since 2009, where she teaches Spanish Language and Culture and other subjects in the area at the Faculty of Humanities and Social Sciences and Media History at the School of Education and Communication at the University of the Algarve. She has carried out research in areas related to media literacy, cinema and foreign language teaching, particularly on the cinema of Luis Buñuel. Since 2011, she has been studying the relationship between Portugal and Spain and its representation in the current cinematographic events of both countries. She is also currently a member of the Criar uma rota literária no Algarve project (2019-2021) of the University of the Algarve and the Regional Directorate for Culture as a researcher and translator of tourist and literary texts.
Research Interests
Media Literacy, Cinema, Newsreels, Language Teaching, Languages and Literatures.
Latest Publications
[2023] Martins, A. F., & Novoa Fernández, O. (2023, Abril, 21-22). Literacia mediática e competências linguísticas de estudantes universitários: Uma análise de contas de redes sociais de jornais portugueses e espanhóis [Comunicação oral]. VI Congresso Literacia, Media, Cidadania. Transição digital e políticas públicas, Escola Superior de Comunicação Social, Lisboa.
[2023] Novoa Fernández, O. (2023, Março, 10-11). La Lengua Enmascarada. Creatividad centrada en el alumno [Apresentação em pôster]. Jornadas Didácticas de Difusión. Prémio La Galeria del ELE, Centro de Lenguas de la Universidad Politécnica de Madrid.
[2023] Novoa Fernández, O. (2023). La creatividad centrada en el alumno: Competencia digital y mediática en el aprendizaje del español/LE. Via Docendi, 4, Competencias digitales en la sociedad de la información: adaptaciones, innovaciones y experiencias. https://spdc.ulpgc.es/coleccion/via-docendi/
[2023] Novoa Fernández, O., Botana Vilar, M. J., Mariño, C., & Salceda, L. (2023, Abril, 27-28). Cibergaleguismo e cibergaleguidade nas redes: A proxección da língua e cultura galega em TikTok [Comunicação oral]. II Congresso RNEC. Cidadania digital e culturas do contemporâneo, Universidade do Algarve.
[2022] Martins, A. F., & Novoa Fernández, O. (2022). Jornalismo e literacia mediática. Rotura, 2(1), 6-7. https://doi.org/10.34623/7ngj-an82
[2022] Novoa Fernández, O. (2022, Setembro, 21-24). A Galicia literaria no noticiário cinematográfico Imagens de Portugal (1953-1970) [Comunicação oral]. XIII Congresso da Asociación Internacional de Estudos Galegos, Universidade de Varsóvia.
[2022] Novoa Fernández, O. (2022). Resenha de Noticiarios enlatados: del rescate a la literacía de imágenes referentes a España en el cine informativo portugués. Boletim da APPELE, 2. https://appele.pt/boletim-da-appele/
[2021] Martins, A. F., Novoa Fernández, O., & Aguaded, I. (2021). Larga vida a las actualidades. La difusión de imágenes del pasado en los archivos en línea. Fotocinema. Revista científica de Cine y Fotografía, 22, 397-426. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22
[2021] Novoa Fernández, O. (2021, Dezembro, 2-3). La creatividad centrada en el alumno: Expresión escrita digital en español/LE [Comunicação oral]. III Congresso Internacional Aprolínguas, Universidade do Algarve.
[2021] Novoa Fernández, O. (2021, Setembro, 1-3). La creatividad centrada en el alumno: Crear, corregir, publicar y compartir [Comunicação oral]. XXXI Congreso Internacional de ASELE, Universidad de León.
[2019] Martins, A. F., Novoa Fernández, O., Aguaded, I., & Tavares, M. (2019). It’s online, it’s news: appropriation of viral narratives by the digital press. Journal of Science and Technology of the Arts, 11(1), 61-68. https://doi.org/10.7559/citarj.v11i1.597
[2017] Novoa Fernández, O., Martins, A. F., & Reia-Baptista, V. (2017). Literacia dos média no ensino de línguas e novos contextos de aprendizagem: Os canais de YouTube. In S. Pereira, & M. Pinto (Eds.), Literacia, Media e Cidadania. Livro de Atas do 4.º Congresso (pp. 375-385). CECS. http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/2688
[2016] Novoa Fernández, O. (2016). Literacia y memoria audiovisual de las dictaduras: El adoctrinamiento de la hermandad ibérica en los noticiarios. In J. A. Moreira de Sales, & B. Silva (Orgs.), Arte, tecnologia e poéticas contemporáneas (pp. 307-333). Universidade Estadual do Ceará. http://hdl.handle.net/10400.1/9090
[2016] Novoa Fernández, O., & Martins, A. F. (2016). Dinâmicas no consenso. A mudança de regime no cinema de atualidades em Portugal e Espanha. In J. Carrega, & I. Fechine (Orgs.), Perpectivas luso-brasileiras em Artes e Comunicação. Vol I. Cinema e outras artes (pp. 95-111). Centro de Investigação em Artes e Comunicação/Universidade Estadual da Paraíba. http://hdl.handle.net/10400.1/9082
[2015] Martins, A. F., & Novoa Fernández, O. (2015). Olhares e vozes da mudança social: Perspetivas da investigação sobre os jornais cinematográficos em Portugal e Espanha antes e depois da revolução e transição democrática. In D. Ribas, & M. Penafria (Eds.), Atas do IV Encontro Anual da AIM (pp. 368- 377). AIM. http://www.aim.org.pt/atas/Atas-IVEncontroAnualAIM.pdf
[2013] Martins, A. F., & Novoa Fernández, O. (2013). Revolução vs. Transición: Los usos políticos de los noticiarios cinematográficos en Portugal y España. Actas Congreso Internacional Hispanic Cinemas. En Transición. “Cambios históricos, políticos y culturales en el cine y la televisión” (pp. 653-663). [CD]. TECMERIN.
[2013] Novoa Fernández, O. (2013). Literacia del cine y la literatura en el Nazarín de Buñuel (1958) y Galdós (1895). In T. Baptista, & A. Martins, Atas do II Encontro Anual da AIM (pp. 634-648). Associação de Investigadores da Imagem em Movimento. http://hdl.handle.net/10400.1/9089
[2012] Barahona, N., & Novoa Fernández, O. (2012). El aprendizaje inductivo y cooperativo en la clase de ELE. In A. M. Sainz García, & E. Tobar Delgado (Eds.), Actas del IV Congreso de la enseñanza del español en Portugal (pp. 145-179). Secretaria General Técnica, Ministerio de Educación Cultura y Deporte. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/actas-del-iv-congreso-de-la-ensenanza-del-espanol-en-portugal/ensenanza-lengua-espanola/15485
[2012] Reia-Baptista, V, & Novoa Fernández O. (2012). The heretical pedagogy of Los Olvidados. In A. Costa, & R. Capucho (Coords.), Avanca-Cinema 2012 (pp. 1288-1294). Cineclube de Avanca. http://hdl.handle.net/10400.1/9079
[2010] Novoa Fernández, O. (2010). Los Olvidados de Buñuel: Preparación, análisis y explotación de películas en el aula de ELE. In J. Santiago Guervós, H. Bongaerts, J. Sánchez Iglesias, & M. Seseña Gómez (Eds.), Del texto a la lengua: La aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español L2-LE (pp. 645-653). Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5420222
Esta publicação também está disponível em: Portuguese (Portugal)