Susana Colaço

Susana Colaço, Coordinating Professor in the area of Teacher Education, holds a PhD in Mathematics from the University of Lisbon and a Master’s and Bachelor’s degree in Mathematics from the Technical University of Lisbon. She carries out research and has coordinated/participated in several national and international funded projects (e.g. FCT and Erasmus+, among others) in the area of teacher training in Mathematics, Inclusive Education, Sustainability and the use of educational resources in the training of Teachers/Educators. She holds a specialist degree from the Polytechnic Institute of Santarém in the area of Teacher Training and Educational Sciences: Mathematics Didactics. She has been a teacher at the School of Education of the Polytechnic Institute of Santarém (ESE-IPSantarém) since 1996 and was a member of the School’s Board of Directors from 2014-2018 (deputy director) and 2018-2022 (director).

Research Interests

The main areas of interest are mathematics education, the use of ICT in mathematics education, teacher training and professional development, digital literacy in mathematics education, inclusive education and connections between mathematics and science using technology.

Latest Publications

[2022] Branco, N., Colaço, S., & Cavadas, B. (2022). Online teaching practices of Science and Mathematics preservice teachers in middle schools. In P. Bull, & G. Patterson (Eds.), Redefining teacher education and teacher preparation programs in the post-COVID-19 era (pp. 135-169). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8298-5.ch011 

[2022] Cavadas, B., Linhares, E., Martins, M. C., Correia, M., Mestrinho, N., Branco, N., Santos, R., & Colaço, S. (Orgs.). (2022). IEMC2022 – Inovação no Ensino da Matemática e das Ciências 2022. Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém. https://f093aaad-55b0-4bd0-9968-7d87e893dac0.filesusr.com/ugd/b6e219_027e4ee47d0740fb97977aa51d3b6f42.pdf 

[2022] Colaço, S., Piscalho, I., Correia, M., Pappámikail, L., Silva, P., Novo, C., Portelada, A. & Uva, M. (2022). Conjunto de materiais: Educação inclusiva. Módulo 5: Ambientes de aprendizagem inclusivos. Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação. 

[2022] Piscalho, I., Colaço, S., Seixas, S., & Silva, F. (2022). Conjunto de materiais: Educação inclusiva. Módulo 3: Desenho universal para a aprendizagem. Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação. 

[2021] Branco, N., Colaço, S., Serrazina, L., Ferreira, R., Santos, R., & Canavarro, A. P. (Eds.). (2021). Livro de atas do Encontro de Investigação em Educação Matemática- EIEM21: Capacidades Matemáticas Transversais. Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática (SPIEM). 

[2021] Colaço, S., Silvestre, A. I., Jacinto, H., Pinto, H., Serrazina, L., & Branco, N. (Eds.). (2021). Atas do Seminário de Investigação em Educação Matemática XXXI SIEM. APM Associação de Professores de Matemática. https://www.apm.pt/siem_atas 

[2021] Rebelo, S., Colaço, S., & Branco, N. (2021). Narrativas infantis na aprendizagem matemática nos primeiros anos: Experiência de uma professora estagiária. XXXI Seminário de Investigação em Educação Matemática – XXXI SIEM. 

[2019] Cavadas, B., Linhares, E., Correia, M., Martins, M. C., Mestrinho, N., Branco, N., Santos, R., & Colaço, S. (2019). Inovação no ensino da matemática e das ciências. Interacções, 15(50). https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/issue/view/PDF 

[2019] Cavadas, B., Linhares, E., Martins, M. C., Correia, M., Mestrinho, N., Branco, N., Santos, R., & Colaço, S. (Orgs.). (2019). IEMC2019 – Inovação no Ensino da Matemática e das Ciências 2019 (1ª ed.). Unidade de Investigação do Instituto Politécnico de Santarém. https://encontroiemc.wixsite.com/iemc2019 

[2019] Pires, C., Dias, P. C., Galinha, S., Machado, J., Formosinho, J., Colaço, S., & Cardona, M. J. (Orgs.). (2019). Do institucional ao pedagógico: Pesquisas e práticas em administração educacional. Instituto Politécnico de Santarém – UI_IPS/ESE. https://repositorio.ipsantarem.pt/bitstream/10400.15/3160/1/1%20LIVRO%20-%20Publicac%cc%a7a%cc%83o%20MAE%20final.pdf 

[2018] Colaço, S., Branco, N., & Pato, M. V. (2018). Optimization problems at school: Some examples from the 1st to the 12th grades. In J. Beliën, A. P. Teixeira, H. W. Ittmann, J. L. de Miranda, M. Laumanns, & M. Pato (Eds.), Advances in operations research education (pp. 143-157). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74104-8_10 

Esta publicação também está disponível em: Portuguese (Portugal)